Dorazil k nám nový trend. Češi si oblíbili dovolenou na okružních lodích a tento segment cestovního ruchu u nás rapidně roste.
„Boom v dovolených formou okružních plaveb například Karibikem nebo po Středozemním moři, který zažívali v USA před deseti a v západní Evropě před pěti lety, je nyní patrný právě v České republice. Poslední dva roky poptávka výrazně roste a Češi chtějí o 35 % více těchto dovolených,“ říká Renata Jelínková, ředitelka největšího prodejce okružních plaveb, cestovní kanceláře Diamond Travel. A dodává: „Největší zájem mají Češi o plavby po Středomoří a nejčastějšími klienty jsou nyní rodiny s dětmi, a to i proto, že některé plavební společnosti nabízejí na svých lodích dětem pobyt zdarma. Nejoblíbenější jsou plavby v délce 7 dní, v Karibiku pak 2 týdny.“
Ceny plaveb v minulých letech dlouhodobě klesaly, až poslední 2 roky lze označit za ustálenější. „Nyní je tato forma dovolené lépe dostupná pro většinu lidí a cenově srovnatelná s klasickou dovolenou. Dalším zajímavým trendem zejména v luxusnějším segmentu plaveb je kombinování okružní plavby a běžného pobytu, kdy klienti stráví například týden na jednom místě, pak vyrazí na týdenní plavbu nějakou zajímavou oblastí a pak třeba ještě zůstanou na jiném místě,“ informuje Renata Jelínková, CK Diamond Travel.
Mezi hlavní důvody, proč lidé chtějí svou dovolenou trávit na palubě zaoceánské lodi, patří touha poznat nová místa, na plavbě navštíví několik států a míst v neustálém komfortu a při tom za časově velmi efektivních podmínek. Zázemí lodí nabízí vynikající servis od wellness až po večerní představení, plesy, fiesty či soutěže a to vše v luxusu za překvapivě rozumnou cenu. V neposlední řadě láká romantická a kosmopolitní atmosféra.
Co se týče oblíbených destinací, pak vedle již zmíněného vládnoucího Středozemního moře je velký zájem o exkluzivní Karibik, ale sledujeme i růst zájmu o místa jako je Aljaška, Jižní Amerika nebo Hawaii. „Zajímavostí je že 60 % klientů upřednostňuje dovolenou bez delegáta, hlavně ve Středomoří, v Karibiku však drtivá většina cestuje pouze s delegátem. Je tomu tak proto, že tato oblast láká zejména starší generaci turistů, která má ráda stoprocentní servis. Každopádně však sledujeme, že i v této oblasti se klienti začínají osamostatňovat a zejména ti mladší cestují směle bez podpory delegáta,“ uzavírá ředitelka Diamond Travel.