Světová zdravotnická organizace (WHO) zařadila do svého návrhu 11. verze „Mezinárodní klasifikace nemocí“ i chorobu s názvem „gaming disorder“, tedy porucha související s přílišným hraním počítačových her. Jaké budou předpoklady, aby lékař mohl tuto poruchu diagnostikovat? A jak se na její zařazení do seznamu nemocí dívají odborníci?
Co je „gaming disorder“?
Podle návrhu přeroste zájem o počítačové hraní v poruchu ve chvíli, kdy postižení po dobu delší jednoho roku nadřazují hraní (lhostejno zda v online či offline podobě) ostatním činnostem což vede k narušení přirozeného rozvoje jejich rodinného, osobního i pracovního života či vzdělávání. O tom, že WHO bere problémy s nadměrným hraním her vážně svědčí mimo jiné fakt, že v případě schválení návrhu bude „gaming disorder“ první nově definovanou chorobou od roku 1990.
Návrh v tuto chvíli obsahuje pouze popis klinických příznaků, nikoliv pravidla pro prevenci nebo léčbu této poruchy. Právě zařazení do zmíněné publikace by však mělo výrazně napomoci jejich výzkumu.
„Gaming disorder“ ano či ne?
Ačkoliv se pozice WHO zdá poměrně jednoznačná a lze očekávat, že nová diagnóza skutečně vznikne, existují i názory, které návrh kritizují. Jejich argumentace je založena na názoru, že tato diagnóza až přespříliš rozšiřuje koncept závislosti a tím ho de-facto devalvuje. Jinými slovy pokládají otázku, kde je hranice mezi závislostí a velkou zálibou a zda je na místě patologizovat i případy, kdy člověka jeho koníček prakticky pohltí. Na konečný verdikt Světové zdravotnické organizace si budeme muset počkat, vlastní názor si ale lze vytvořit již dnes.