Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /www/doc/www.zstyl.cz/www/plugins/system/t3/includes/menu/megamenu.php on line 137
Smutno-veselá omluvenka Dana Bárty vychází coby singl B’Artagnan - ZSTYL.CZ

Smutno-veselá omluvenka Dana Bárty vychází coby singl B’Artagnan

Dan Bárta
Smutno-veselá omluvenka Dana Bárty vychází coby singl B’Artagnan

Dalo se očekávat, že vydání nového alba Dana Bárty a Illustratosphere s názvem Maratonika po pětileté pauze rozčeří stojaté vody české hudební scény. Deska se už čtvrtý týden ambiciózně drží v TOP 10 nejprodávanějších českých alb. A Dan Bárta s kapelou má před sebou cílovou rovinku maratonu po koncertních sálech takřka čtyřiceti českých a slovenských měst. 

Nyní z CD představuje pilotní singl B’Artagnan, který vznikal v několika etapách takřka půl roku. Skladba, která nejen svým názvem odkazuje na mušketýrský smysl pro čest a spravedlnost, je podle Bárty jakousi vztahovou promluvou. „Někdy se to mušketýrství trochu vymkne kontrole, člověk má tendenci být přespravedlivělý a brát se zbytečně vážně. Pak je samozřejmě poněkud směšný, ví to, ale neumí s tím v danou chvíli nic udělat. A B’Artagnan je takovou omluvou, prosbou o nadhled a pochopení ve smyslu – vždyť mě znáš, vydrž to se mnou, časem se zase srovnám. Ponivač čas je spravedlivější než sebespravedlivější mušketýr,“ nechává Bárta nahlédnout pod pokličku poetiky skladby.

Hudba a text jako by u ní stály v rozporu, slova jako „samota“ a „osamělost“ takřka popírá veselá latino melodie plná života. Podle zpěváka jde o sebeironický záměr, který má naznačit, že se nám, viděno z nadhledu a odstupu, v životě neděje nic zlého. „I když to třeba v danou chvíli vůbec tak nevypadá, i každý trapný okamžik má svůj výchovný potenciál,“ vysvětluje Bárta.

Singl B’Artagnan vznikal po částech a v několika fázích. „Nejdřív jsem měl slova k refrénu a melodii ke sloce, melodii refrénu jsem vymyslel později v autě cestou na koncert, slova ke sloce ještě později, hm, doma. Když mi muzika i text jakžtakž držely pohromadě, představil jsem ji. Kluci moudře a shovívavě pokývali svými nástroji, pak skladbu ve zkušebně rozložili na prvočinitele, vyfoukali, očistili, vyměnili vadné díly, přibrousili, vyndali zbytečné součástky a pak jsme ji zase společně složili, volněji a funkčněji. A pak jsme tomu ještě trochu pomohli při mixu. Dohromady tak půl roku práce,“ popisuje zpěvák proces zrození skladby.

Celé album Maratonika je výjimečné tím, že na něm Bárta, známý svým mimořádným jazykovým talentem a uměním hry se slovy, nefiguruje coby výhradní textař. Přizval Alžbětu Plívovou, která mu pomohla s anglickými texty. Že však nešlo o počin z úbytku inspirace, dokazuje nová kniha Žvaniti fér, která je jakousi „sebranou korespondencí“ Dana Bárty s novinářem Petrem Skočdopolem. Jejich „rozhovor“ plný slovních hříček, drobných doznání i jiných výlevů právě vychází v nakladatelství Druhé město. Desku Maratonika natočil Dan Bárta v pozměněném, staronovém složení skupiny Illustratosphere. V sestavě ho doprovází Filip Jelínek (klávesy, trombón, perkuse), Robert Balzar (kontrabas, basa), Miroslav Chyška (kytara) a Jiří Slavíček (bicí).